A Black Friday-ről őszintén

A következő napokban/hetekben tartja sok ONline és OFFline kereskedő a BLACK FRIDAY-t.

Természetesen Rengeteg mém keletkezett már ennek kapcsán. Íme a személyes kedvencem.

Mindent elárul. Bevallom őszintén, hogy mint marketinges, és mint magán ember én is nagyon szkeptikusan állok ehhez a dologhoz és abszolút nem vonz a karácsony előtti költekezés sem. Azt pedig kimondottan nem csípem, amikor egymást tapossák az emberek pl az akciós konzolokért.

Na de nézzük meg jobban, hogy honnan indult ez a szokás. Maga a kifejezés 1960 óta van a köztudatban, bár az 1920-as években már volt ennek egy előzménye a  Macy’s Thanksgiving Day Parade.

A BF lényege a karácsonyi bevásárló szezon megkezdése. Korábban ez egyetlen 1 napra vonatkozott, amikor is a kereskedők jelentős árengedményekkel csábították magukhoz a vevőket. Ilyenkor jellemzően megrohamozták az üzleteket. A 2000-es évek elején kezdett Amerikában nagyobb népszerűséget kapni a fekete péntek ünnepe. Magyarországra 2014-ben robbant be ez a szokás. Egyre több üzlet vette át a szokást és természetesen az online térben is megvetette lábát ez a hagyomány, így akik nem szeretnek kígyózó sorokban ácsorogni órákig, azok számára is megnyílt a lehetőség az akciós vásárlásra.

Milyen volt régen és mennyit változott?

Régebben valóban jelentős kedvezményekkel tudtak az érdeklődők vásárolni, így valóban mindenki boldog lehetett. A kereskedő is és a vásárló is.

Vajon ez most is így van?

Nos a válasz az, hogy nem! Most az elmúlt évek alatt ez a szokás már csak a nevében hasonlít az eredeti Black Friday-re.

Mi változott?

Szinte minden.

  • Míg korábban 1 napig tartott, jellemzően pénteki napokon megtartva az esemény, most már ez nem így működik. Hiszen manapság már hetekig is eltart ez az akció sorozat.
  • Míg régebben többnyire csak a kereskedők akcióztak, most már a szolgáltatók is előszeretettel alkalmazzák ezt a szokást a szolgáltatásuk népszerűsítésére.
  • Mindezek mellett az akciók mértékében is változásokat tapasztalhatunk. Míg korábban valóban jó vételeket tudhattunk magunkénak, most már korántsem lehetünk ebben biztosak és érdemes nagyon körültekintőnek lennünk a vásárlás alkalmával. Jelenleg amúgyis árrobbanás tapasztalható a gazdaságunkban, így idén akciók is sokkal gyengébbek.

Black Friday kapcsolata a marketinggel

Nos  a napnál világosabb, hogy hatalmas marketing fogás lehet a BF egy kereskedő/szolgáltató részére. Azt hiszem ezzel nem lehet vitatkozni. A problémát abban látom, hogy gyakran visszaélnek a kereskedők a fekte péntek által okozott vásárlási lázzal.

A minap velem történt meg az az eset, hogy kinéztem magamnak egy bizonyos cipőt egy bizonyos cipő webáruházban. Ez még BF előtt történt 2 nappal, akkor azáhított cipő 24.990 Ft volt. Mivel a kereskedő hirdette akkor már a Black Friday-t így gondoltam kivárok egy picit, nem sürgős. Eljött hát a várva várt Fekete Péntek, így rávetettem magam a webshopra és célzottan rákutattam a cipőre. Iszonyatosan megdöbbentem, amikor rátaláltam! Az akciós ára 23.990 Ft volt, de nem is ez volt  megdöbbentő, hanem az, hogy ott szerepelt mellette az „eredeti” ár áthúzva, ami 28.990 Ft volt. Na ez akasztott igazán ki! 2 nappal azelőtt még eredetileg csak 24.990 Ft volt. Ha ehhez viszonyítom, akkor az árengedmény összesen 1000 Ft volt, ami összesen 4%-os árengedménynek felel meg.

Mi is történt valójában?

Az eredti árat meghamisították az akció időtartamára, hogy az adott kedvezményt így jelentősebbnek állítsák be a vevők számára, arra számítva ezzel, hogy csábítóbb, imponálóbb lesz a termék a vásárlóknak és megveszik. Csak sajnos ezt megtévesztésnek nevezzük, és iszonyat nagyot lehet bukni ezzel, ha ezt több vásárló is észreveszi.

Ezenkívül más ismerősöm is ugyan ilyen tapasztalatokat osztott meg velem, így sajnos nem nevezhetjük egyedi esetnek. A közösségi média felületeken is jönnek sorra a hasonló sztorik.

Sajnos ezzel az üzletpolitikával és az eredeti hagyomány szabályainak figyelembe nem vételével nagyon sokunkban ellenszenvet vált ki ez az amúgy normálisnak induló hagyomány. Marketing szempontból is jónak tartottam, de most már leginkább egy kifacsart citromra hasonlít.

Emellett fontosnak tarom megemlíteni a tudatos vásárlást, hiszen évről-évre egyre tudatosabban vásárolnak az emberek, aminek én nagyon örülök. Tehát a webshopoknak, üzleteknek is érdemes erre készülniük és a marketing startégiájukat ilyen alapokra helyezni.

Következtetés

Az évvégi marketinget nem alapozhatja egy cég teljes mértékben a Black Friday-re. Jó alap lehet, de csak ha valóban jól és okosan csináljuk. 

Miben látom a megoldást?

Ha BF csinálsz, akkor csináld rendesen és tisztességesen. Miért is mondom ezt? Azért, mert én az említett eset után biztos nem fogok többet annál a webáruháznál vásárolni. Miért? Azért mert egyszerűen tisztességtelennek tartom az üzletpolitikájukat.  Ellenszenves húzásnak tartom és ilyen embereknél nem fogom elkölteni a pénzem. Minden ember dönthet, hogy hol költi el a pénzét, kinek szavaz bizalmat. Egy ilyen eset pedig minden csak nem bizalom építő! Márpedig a bizalomépítés kulcsfontosságú egy vállalkozás életében.

Végeztem egy vélemény rövid kutatást ezzel kapcsolatban. Megkérdeztem 20 embert, hogy Ők vajon ugyan ebben a helyzet hogyan viszonyulnának az adott szolgáltatóhoz/kereskedőhöz?

Az eredmények:

  • Nem vásárolna soha többet: 60% (12 fő)
  • Talán vásárolna még: 25%  (5 fő)
  • Biztos vásárolna még: 15 %  (3 fő)

 

Ezek alapján komoly veszteség érheti a kereskedőt, hiszen hosszútávon ezzel árt a saját vállalkozásának, hírnevének. Ha nem akciózna semmit, még akkor is jobban járna.

Tehát ezzel szeretném felhívni Mindenki figyelmét arra, hogy milyen veszélyekkel járhat, ha valaki ilyen üzletpolitikát folytat. Ez egy hatalmas banánhéj lehet, így okosan kell cselekedni mind a kereskedőknek, mind a szolgáltatóknak.

Remélem sokatoknak sikerült a Balck Friday-t egy picit marketinges szemszögből megmutatni. Igyekszek a következő alkalommal is valami hasznossal jelentkezni.